OM OS

Vores vision er enkel; Vi tror på, at det fysiske miljø spiller en afgørende rolle i menneskers liv og trivsel. Derfor handler social arkitektur om mere blot fysisk design; det handler om en strategisk tilgang til at skabe miljøer, der fremmer menneskelig trivsel, understøtte læring og styrke fællesskaber.

HVAD er social arkitektur?

Social arkitektur er en tilgang til design, der sætter menneskelige behov i centrum. Det handler ikke kun om æstetik, men også om at skabe funktionelle og inspirerende omgivelser, der understøtter trivsel, læring og social bæredygtighed. Social arkitektur tager højde for, hvordan mennesker bruger og oplever rum, og hvordan fysiske rammer kan stimulere både kreativitet, læring, socialisering og tryghed.

I skoler kan dette blandt andet betyde fleksible læringsmiljøer, der tilgodeser forskellige læringsstile, samt aktive rum, der er nemme at udfylde og træde ind i. Samspillet mellem lys, akustik, materialer og funktionaliteter skal ikke bare have en visuel sammenhæng, men skal skabe en rar atmosfære, der giver et positivt tilbagespil til os som mennesker. 


HVORDAN gør social arkitektur en forskel

Fremmer trivsel og mental sundhed - Et velgennemtænkt skolemiljø kan reducere stress, fremme koncentration og indlæring og skabe tryghed blandt eleverne.
Understøtter inklusion og samarbejde - Social arkitektur kan understøtte inkluderende læringsmiljøer ved at skabe rum, der giver plads til alle elever uanset deres behov. Åbne læringszoner, mulighed for individuel tilbagetrækning ift. introvert opladning og beskyttelse, gruppebaserede arbejdsområder og multifunktionelle rum styrker potentialet for at øve og mestre både samarbejde og fællesskabsfølelse.
Skaber fleksible og inspirerende læringsmiljøer - Moderne undervisningsformer kræver dynamiske rum, der kan tilpasses forskellige undervisningsmetoder. Vi ved at vi som mennesker lærer på forskellige måder og at variation i læringsmetoder styrker indlæringen generelt. Fleksible rum og indretningselementer, der kan flyttes og omarrangeres, samt zoner til både koncentreret fordybelse og kreativ udfoldelse, giver lærere og elever de bedste forudsætninger for et varieret skoleliv.
Styrker social bæredygtighed - Ved at integrere social arkitektur i læringsmiljøer, styrker man også den sociale bæredygtighed fordi social arkitektur understøtter inkluderende læringsmiljøer og fordi social arkitektur understøtter de basale behov vi som mennesker har for både tryghed, beskyttelse, stimuli og vekselvirkning mellem opladning og aktivitet.

HVIS vi mennesker er tilpasse og trygge kan vi næsten alt og omvendt hvis vi ikke er, er næsten alt en udfordring for os at mestre. Ved at arbejde med den sociale arkitektur styrker vi for alvor den sociale bæredygtighed, fordi vi her arbejder med at skabe langtidsholdbare mennesker der får de bedste fysiske rammer for at kunne lykkedes.  Derfor kan skoler ved at prioritere rummets sociale funktioner blive mere inkluderende, inspirerende og bæredygtige steder, hvor både elever og lærere trives.